Læringsmål 1
1
Jeg anvender brøker, decimaltal og procent til at angive en del af en helhed.
2
Jeg bruger geometriske figurer til at illustrere forskellige størrelser på dele af en helhed.
3
Jeg begrunder, om det er hensigtsmæssigt at angive en del af en helhed med en brøk, decimaltal eller procent i givne situationer.
Læringsmål 2
1
Jeg forkorter og forlænger brøker.
2
Jeg placerer brøker i rækkefølge efter størrelse.
3
Jeg finder en brøk mellem to givne brøker.
Læringsmål 3
1
Jeg anvender brøkregneregler for addition, subtraktion og multiplikation af brøker samt multiplikation af brøk med et helt tal.
2
Jeg regner med brøker ud fra geometriske illustrationer og beregner fx ½ 12 ved at tegne brøken ½ 12 gange og dernæst lægge sammen.
3
Jeg forklarer, hvorfor brøkregnereglerne er, som de er.
Læringsmål 4
1
Jeg omskriver mellem uægte brøker og blandede tal.
2
Jeg forklarer, hvordan man omskriver mellem uægte brøker og blandede tal.
3
Jeg reflekterer over, om det er hensigtsmæssigt at anvende en uægte brøk eller et blandet tal i givne problemløsningsopgaver.
Læringsmål 5
1
Jeg omskriver mellem brøker, decimaltal og procent.
2
Jeg forklarer indholdet af en vare ud fra en varedeklaration med brug af brøker, decimaltal og procent.
3
Jeg giver eksempler på, hvor man i hverdagssammenhænge anvender brøker, decimaltal og procent til at beskrive en del af en helhed.
Læringsmål 6
1
Jeg beregner en procentdel ud af en helhed i opgaver både med og uden kontekst.
2
Jeg finder frem til helheden, når en given procentdel er kendt i opgaver både med og uden kontekst.
3
Jeg beregner procentvis stigning og procentvis fald.